Recensies

Recensies

…En dan het besef dat straks, op enkele professionals na, amateurs aan het werk zullen gaan. Cultuur maken in eigen beheer. Dat heeft een eigen bekoring…

…Het was niet het geluid van een gepolijste cd-opname, waar de mixer de galm van de kerk op maat had gesneden en de stem van de solisten zo nodig wat meer body had gegeven.“Sind Blitze sind Donner”…. De partituur  staat zwart van de noten. Het koor en orkest straalden woede uit. De Duitse taal kwam daarbij goed tot zijn recht.De evangelist zong na het kraaien van de haan over Jezus, van God en iedereen verlaten,:… “und ging heraus und weinete bitterlich”. De rillingen liepen mij over het lijf….

…Het koor straalde – ondanks de vele grijze koppies – een mooie klank uit. Dit gold met name voor de sopranen…

…De oude originele instrumenten gaven een lichte klankkleur aan het geheel. Van harte hoop ik dat U allen ook gezien hebt dat er veel jonge mensen aanwezig waren: hoop voor de toekomst. Het was een heerlijke avond, bravo, en een fijne belevenis de Matthäus Passion weer eens in de kerk te beluisteren…

…Stil applaus…
Bach’s Matthäus Passion in Oirschot, hét voorbeeld van een traditie die niet is verworden tot een herhaling van het voorgaande maar die zich door de inspiratie van Cees Wouters elk jaar weer laat horen als een nieuw werk, met nieuwe inzichten, een boeiende kijk op de handelingen, maar altijd weer zo typisch ‘Kempenkoor’. Die betrokkenheid bij het verhaal, alsof daar niet een koor staat maar een volk, priesters, soldaten, discipelen, zo gedreven dat je vergeet met een koor te maken te hebben. En wát voor een koor: een koraal zingen zonder enige vorm van instrumentale begeleiding toont de kwaliteit aan van ieder individueel koorlid. Daar past een stil applaus…

…De uitvoeringen van de Matthäus Passion in Oirschot, de meest uitdagende en ambitieuze passie uitgevoerd op een authentieke wijze met barokinstrumenten, waren verfijnd en daardoor menselijk…

…En dan het koor: het “Lass ihn kreuzigen’ was bijna angstaanjagend, het slotkoor “Ruhe sanfte” troostrijk.Dat is ook wat Bach heeft bedoeld, de emotie verklanken, de betekenis van het woord in noten omzetten…

…Dat is een barokke interpretatie waar Cees Wouters de solisten ook de volledige vrijheid in geeft, een vrijheid die hij ook hanteert in tempowisselingen en in de stiltes.. Nergens ‘horen’ wij stiltes zo lang aangehouden en  – nog belangrijker – op de juiste momenten als in Oirschot. Bijna meditatieve momenten van overdenking die velen hebben betiteld als het mooiste van deze uitvoeringen. Ook hier past een stil applaus…

…Het ontbreken van fysiek applaus na afloop van het concert voelde niet als een gemis ondanks de artistieke prestatie van dirigent, koor, solisten en musici van Il Concerto Barocco in een setting van aria’s, duetten, koren en koralen. De stilte na afloop is misschien nog een grotere erkenning van datgene dat door hen is beoogd…

…Langs deze weg wil ik iedereen die aan de concerten van vorige week heeft meegewerkt, hartelijk bedanken voor alle inspiratie, gastvrijheid en mooie muzikale momenten. Vooral het a capella koor was erg ontroerend. Ronald Aijtink, bas.

…Ik wil je nog bedanken voor alle goede zorgen rondom de afgelopen concerten, alles was perfect geregeld. Ik  heb genoten van de concerten en vind dat jullie prachtig en erg muzikaal zingen. Deze constatering had ik al gedaan n.a.v. De Messiah, maar ook nu weer vielen mij de bewegelijkheid en muzikaliteit van het koor op. Gezien de omvang van het koor is dat erg bijzonder. Hulde natuurlijk aan de dirigent, Cees dirigeert zeer inspirerend, maar jullie moeten het toch maar doen en dat lukt.
Ronald Dijkstra, bas.

…Het was een prachtig concert, ik heb er van genoten.
Wat mooi die stilte op het eind, maar jullie verdienen een staande ovatie!…

 

…Al vanaf onze jeugd hebben wij jaarlijks in de tijd voor Pasen de Mattheus gehoord, op allerlei plaatsen in het land. Voordat wij in Oirschot kwamen, ook in de concertzalen, maar eigenlijk beviel ons dat niet. Wij zijn heel blij weer een plek gevonden te hebben waar de Mattheus Passion met de nodige stilte en eerbied opgevoerd wordt. Geen applaus en zelfs bloemen achteraf, maar stilte, zoals dat in onze visie en oren behoort te zijn…

…De evangelist op de preekstoel vertelt er zijn verhaal vol spanning en emotie, soms zelfs op fluistertoon. Deze vertolking van de evangelist maakt het werkelijk een verhaal waar je vol aandacht naar kunt luisteren. Hij laat het verhaal prevaleren boven het “soleren”…

…Daarentegen was er ook dit keer weer het adembenemend mooie moment van het a capella gezongen: ‘Wenn ich einmal soll scheiden….’ Prachtig zuiver en gevoelig zong het koor dit koraal. Er gebeurt iets wonderlijks in de kerk als er ineens de klank van het a capella koor klinkt. Het is dan alsof er een stilte valt; een stilte die gevuld is met één van de mooiste koralen die er bestaat. Het steekt ineens met kop en schouders boven alles uit. Echt een fantastische vondst om dit zo te doen!!…

…Kempenkoor brengt Matthäus zorgvuldig.
Deze keuze voor authentiek was heel bepalend; het zachte, omfloerste geluid van de houten blaasinstrumenten en de op darmsnaren spelende strijkers gaven een weldadige mildheid aan het klankbeeld. Het koor zong zorgvuldig, met veel aandacht voor de tekst en de muzikale middelen waarmee Bach deze onderstreepte. Vlotte tempi, een juiste dynamiek, goed op toon, de koorpartijen stonden als een huis.
Marjolijn Sengers in het Eindhovens Dagblad van 21 maart 2008…